Het is 2013 als Elon Musk een idee lanceert voor een supersnelle trein in een buis. Hij noemt het de hyperloop.

In een researchpaper zet hij de potentie van het concept uiteen.

Twee startups, Hyperloop One en Hyperloop Transportation Technologies, zijn met het idee aan de slag gegaan en testen nu prototypes van de capsule, die uiteindelijk met meer dan duizend kilometer per uur door een nagenoeg vacuüm gezogen buis moet razen.

Maar Musk is niet de eerste die met dit plan op de proppen komt. Al sinds de uitvinding van de vacuümpomp in de 17de eeuw denken mensen hardop na over hoe je dit toe kunt passen op een transportsysteem, schrijft io9, een blog over de toekomst.

Een korte geschiedenis van de technologie die leidde tot Musks hyperloop.


In 1799 oppert uitvinder George Medhurst al om goederen te vervoeren via een pijpleiding met behulp van luchtdruk. Hij bouwt ook een treinstation gebaseerd op dat idee, maar dat is na een paar jaar alweer verdwenen.

Foto: Het treinstation van Medhurst. Bron: Wikipedia Commons

Bron: io9


Rond het midden van de vijftiger jaren van de 19de eeuw worden er in Dublin, Londen en Parijs meerdere treinstations gebouwd die op hetzelfde idee zijn gebaseerd. In eerste instantie zijn de treinen bedoeld om goederen te vervoeren, maar ze zijn ook groot genoeg voor personen. Zo reist de hertog van Buckingham bij een van de openingen met de trein.

Foto: Air Tube Systems UK

Rond dezelfde tijd publiceert de schrijver Jules Verne Parijs in de 20ste eeuw, waarin hij voorziet dat zulke treinen naar de andere kant van de Atlantische Oceaan reizen.


Rond 1865 wordt in een park in Zuid-Londen een 'atmosferische' trein gemaakt. Een propeller zuigt lucht voor de trein weg, waardoor het voertuig voort wordt gestuwd. Op de terugweg worden de propellerbladen omgedraaid, waardoor de trein wordt teruggezogen.

Foto: Wikipedia Commons

De 'Beach Pneumatic Transit', die tussen 1870 en 1873 in Manhattan rijdt, is de eerste voorloper van de metro in New York.

Foto: Museum of the City of New York

Bron: The Atlantic


Aan het eind van de 19de eeuw maken de meeste grote steden gebruik van buizenpost. Sommige systemen bestaan nog steeds in banken, ziekenhuizen en fabrieken.

Foto: Ook de New York City Post Office maakte gebruik van buizenpost. Bron: Museum of the City of New York

In 1910 bedacht raketpionier Robert Goddard een trein die in twaalf minuten van Boston naar New York kan reizen. De trein zweeft met behulp van magneten en reist in een vacuüm gezogen tunnel. Zijn concept werd nooit gebouwd.

Foto: Wikipedia Commons

Gedurende de 20ste eeuw fataseren wetenschappers en sciencefictionschrijvers over transportsystemen die werken zoals de hyperloop. Bijvoorbeeld in het verhaal 'Double Star' van Robert Heinlein - hij noemde het 'vacutubes'.

Foto: Flickr/x-ray_delta_one

Wetenschappers van MIT bedenken in de jaren 90 een trein die in 45 minuten van New York naar Boston kan reizen. Ook in dit plan zweeft de trein met behulp van magneten en kan hij extra snel reizen door een vacuümbuis.

Foto: MIT

De startup ET3 bedenkt vlak na de eeuwwisseling ook zo'n soort trein. Het idee is dat er modules van ongeveer de grootte van een auto door bovengrondse buizen razen.

Foto: ET3

En in 2010 ziet het Foodtubes-project het levenslicht. Dat is gebaseerd op hetzelfde idee, maar dit netwerk moet ondergronds zijn en voedsel vervoeren met een snelheid van zo'n 100 kilometer per uur.

Foto: FoodTubes

Bron: Ars Technica


Drie jaar later komt Elon Musk met zijn voorstel voor de hyperloop. Hij wil treinen waarin 28 personen vervoerd kunnen worden. Een tripje van New York naar Washington D.C. duurt 29 minuten

Foto: Tesla

Bron: Business Insider


Hyperloop transportation Technologies is een startup die met het idee van Musk aan de slag is gegaan. Ze bouwen een een testbaan van een goede acht kilometer in Californië. De bouw is in 2016 gestart en het bedrijf hoopt topsnelheden van boven de 1.000 kilometer per uur te halen.

Foto: Hyperloop Transportation Technologies

In juli 2017 test een andere startup die wel wat in Musks idee ziet, Hyperloop One, voor het eerst een baan. Met behulp van magneten haalt het voertuig een topsnelheid van ruim 110 kilometer. Hyperloop One mikt op een topsnelheid van ruim 400 kilometer per uur.

Foto: Reuters/Steve Marcus

Bron: Business Insider


Een groep Chinese wetenschappers heeft ook plannen om een soort hyperloop te maken, en dan wel onder water. Ze presenteren hun idee in 2017. De trein moet in theorie een topsnelheid van tegen de 2.000 kilometer per uur kunnen halen - sneller dan Musks hyperloop.

Foto: Chinese Academy of Sciences/Chinese Academy of Engineering

Bron: China Money Network


Al deze ideeën kunnen op een dag samenkomen om één ideale versie van de hyperloop te maken, die de hele transportwereld op zijn kop zet.

Foto: Hyperloop Transportation Technologies